Pengertian Asas dan Jenis-Jenisnya

Pengertian asas adalah dasar atau hukum dasar dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Sedangkan pengertian asas secara lengkap adalah prinsip dasar yang menjadi sebuah acuan dalam berpikir seseorang dalam mengambil keputusan-keputusan yang penting dalam hidupnya. Ada beberapa asas yang diterapkan di Indonesia diantaranya adalah :

  1. Asas kekeluargaan.
  2. Asas kedaulatan rakyat.
  3. Asas pembagian kekuasaan.
  4. Asas hukum.
  5. Asas kewarganegaraan.
  6. Asas hukum dan asas kewarganegaraan merupakan asas yang paling banyak dan paling sering dibicarakan. Maka dari itu dalam artikel ini akan kami bahas asas tersebut satu persatu.

ASAS HUKUM

Asas hukum merupakan pikiran dasar yang sifatnya umum dan menjadi latar belakang konkrit bagi lahirnya sebuah sistem hukum dalam sebuah peraturan perundang-undangan dan putusan hakim yang berupa hukum positif dengan sifat-sifat umum dalam sebuah peraturan yang konkrit.

Fungsi asas hukum adalah menjadi dasar untuk pembentukan peraturan perundang-undangan dan putusan Hakim serta bersifat mengatur dan menjelaskan dengan tujuan memberikan ikhtiar dan tidak tergolong dalam hukum positif.

MACAM-MACAM ASAS HUKUM

Dalam tatanan hukum Indonesia, ada dua jenis asas hukum yang dikenal luas, yaitu asas hukum umum dan asas hukum khusus.

  1. Asas hukum umum, merupakan asas hukum yang berhubungan dengan keseluruhan bidang hukum. Contohnya adalah asas lex posteriori derogat legi priori yaitu peraturan yang baru akan menghapus peraturan yang lama.
  2. Asas hukum khusus, merupakan asas hukum yang hanya berlaku dalam lapangan hukum tertentu saja. Contohnya adalah asas pacta sunt servanda yang berarti setiap janji itu mengikat, asas ini hanya berlaku pada lapangan hukum perdata.

MACAM-MACAM ASAS KEWARGANEGARAAN

Asas kewarganegaraan adalah pikiran dasar yang digunakan sebagai penentu layak tidaknya seseorang digolongkan masuk dan dianggap sebagai seorang warga negara. Dua dasar yang digunakan dalam menentukan layak tidaknya seserorang digolongkan dan dianggap sebagai seorang warga negara tersebut adalah :

Asas keturunan (Ius Sangunis)

Ditentukan berdasarkan keturunan orang tersebut atau berdasarkan kewarganegaraan dan asal dari orangtua yang bersangkutan.

Asas kedaerahan (Ius Soli)

Ditentukan berdasar tempat lahir dari orang yang bersangkutan.

Cari Artikel di Sini


Leave a Reply

*

%d bloggers like this: